Kilometers lang hek langs de N35 tussen Heino en Raalte, maar waarom eigenlijk?

Langs de N35 tussen Heino en Raalte is weken lang gewerkt aan de bouw van een kilometers lang hek aan beide kanten van de weg.
Maar waarom moet dat raster daar eigenlijk komen? En waar dient het voor?

“Het hek dat gebouwd wordt, heet eigenlijk een ‘faunaraster’. Het is bedoeld om te voorkomen dat er aanrijdingen met wild plaatsvinden. Dit hek is vooral gericht op kleine zoogdieren, zoals dassen. Het leefgebied van dassen is vrij groot. Die heeft de natuur aan beide kanten van de weg nodig. Daarom leggen we ook twee faunapassages onder de weg aan.”

Maar zo’n enorm hek langs de weg. Vinden er dan zo veel aanrijdingen met wild plaats? “Nee,” antwoordt een woordvoerster van Rijkswaterstaat. “Het is ons niet bekend dat er op deze weg heel vaak aanrijdingen met dassen plaatsvinden.”

178 projecten door het hele land

Maar waarom dan toch dit hekwerk? “Er zijn veel meer van dit soort passages aangelegd de afgelopen jaren. Door het hele land zijn er 178 vergelijkbare projecten geweest. Deze langs de N35 is één van de laatste. Toen deze weg werd aangelegd, werd er nog niet zo naar het welzijn van dieren gekeken. Dat gebeurt tegenwoordig wel.”

Overigens is er bewust gekozen voor een hekwerk van ongeveer 80 tot 100 centimeter hoog. “Reeën die in dit gebied leven, kun er nog wel overheen. Zo beperken we die dieren niet in hun leefgebied.”

Het hekwerk is eigenlijk opgebouwd uit twee delen: een gaas aan de bovenkant, met aan de onderkant een dichte zwarte rand van ongeveer 20 centimeter hoog. “Daarmee hou je kleinere dieren zoals reptielen en amfibieën tegen. In dit gebied leven kikkers, padden maar ook reptielen zoals hazelwormen. Tijdens de aanleg van het raster kwamen we met enige regelmaat een hazelworm tegen.”

Voor dit raster is gebruik gemaakt van palen type Zeus. Het kleinwildgaas is 150 cm hoog en is 20 cm ingegraven en 30 cm horizontaal omgezet naar de wildzijde. Daarbij is het raster voorzien van amfibiegeleidewand (de zwarte rand). Over het gehele tracé zijn meerdere poorten geplaatst.

Direct contact met onze adviseur

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×